Porcelana Rosenthal to produkt, który starzeje się jak wino. Ponadczasowa elegancja i kunsztowne wzornictwo sprawiają, że pomimo 150 lat, które upłynęły od założenia marki, kunsztownie zdobione elementy zastawy dalej kojarzą się z luksusem.
Rosenthal to nazwa kojarzona z ponadczasowym designem i luksusowym wzornictwem. I chociaż do firmy Rosenthal należą obecnie inne marki porcelany, które oferują bardziej przystępne cenowo lub nowocześniejsze pod kątem designu produkty, to właśnie porcelana Rosenthal podbija świat nieustannie już od 1879 roku! Historia początkowo rodzinnej manufaktury, która przetrwała burzliwe okresy wojen, dodaje uroku produktom, które wyrabiane i sprzedawane są do dziś.
Philipp Rosenthal, syn bawarskiego hurtownika porcelany, urodził się w 1855 roku. Z porcelaną miał więc styczność od dziecka – nie tylko potrafił docenić jej delikatność i lekki urok, lecz także zgłębiał tajniki fachu, by niegdyś móc wytwarzać ją sam. Po ukończeniu 18. roku życia wyjechał do pracy do Ameryki, gdzie dostrzegł deficyty dekorowanej porcelany, która, chociaż byłaby produktem użytkowym, odznaczałaby się również kunsztownym wzornictwem, niczym małe dzieła sztuki.
Powrócił więc do rodzinnego kraju, a w 1879 otworzył własną manufakturę. W niej dwóch malarzy ręcznie dekorowało białe elementy zastawy kupowanej od pobliskich wytwórców porcelany z Selb. Dopiero 10 lat później stać go było na otworzenie manufaktury, w której porcelana tworzona była od A do Z – od planowania wzorów, poprzez wytwarzanie, aż po zdobienie.
I chociaż założenie Philipp Rosenthal & Co datuje się właśnie na przełomowy 1879 rok, oficjalnie firma zadebiutowała pod taką nazwą na rynku dopiero prawie dwie dekady później – w 1897 roku.
Po dojściu Hitlera do władzy Philipp Rosenthal musiał usunąć się w cień ze względu na swoje żydowskie pochodzenie. Chciał rządzić firmą „zza kulis”, oddał ją więc w ręce swojego przybranego syna. Jednak gdy w 1937 roku twórca marki zmarł, kontrolę przejęli naziści.
Dopiero w 1950 roku firmę udało się przywrócić z powrotem w ręce członka rodziny – syna twórcy marki z drugiego małżeństwa, Philipa (przez jedno „p”). To on przyczynił się do wypromowania marki jako dobra luksusowego, chociaż jego ideą było przybliżenie jej do klienteli o nowoczesnym guście. Współpracował z cenionymi na całym świecie artystami, jak chociażby Salvadore Dali.
Kilka lat po śmierci Philipa firma ogłosiła niewypłacalność i została przejęta przez włoski koncern Sambonet Paderno – nazwa Rosenthal została jednak zachowana, gdyż stanowi znak rozpoznawczy na całym świecie. Dalej produkowane są również największe bestsellery marki, takie jak Maria, zastawa stołowa o ponadczasowej klasie i elegancji.
Zdj. główne: angelinaelv/pixabay.com